2016. január 01. 19:59 - -Sárga keramitkocka-

Kocsiismertető 1. – Bhv fejlődéstörténet

A Bhv egy két részre osztott, termes, négytengelyes, 100 (120) kilométer per óra sebességű közlekedésre alkalmas, villamos fűtéssel és villanyvilágítással rendelkező elővárosi személykocsi. A sorozat, korszerűsített testvéreivel együtt ma is a MÁV-Start kocsiparkjának gerincét alkotja.

A fekete Bhv-k

Az előd igazából nem is Bhv hanem Bah sorozatjelet viselt, ma ismert sorozatjelét az egységes európai UIC számozás bevezetésekor kapta. A Bhv kocsik, és a dunakeszi kocsicsalád története az ötvenes években kezdődött. A MÁV vezetőiben ekkor született meg az elképzelés, hogy a kiöregedett kéttengelyes kocsikat új, hazai fejlesztésű járművekkel váltsák fel. A tervezett kocsicsalád az alábbi szempontok szerint kezdett körvonalazódni: négytengelyes, 100-120 km/h sebességű közlekedésre alkalmas, központi fűtéses, villanyvilágításos kocsik, melyek különféle típusváltozatai egy egységes kocsicsaládot alkotnak, melyek fő alkotóelemei egymás között gond nélkül cserélhetőek.

Az ötvenes években tizenkétféle terv készült el, háromból prototípus kocsi is született. Egyet a győri Rába, kettőt a Dunakeszi Járműjavító készített el, ezek közül a Bah sorozatjelű dunakeszi változat lett a befutó. Ezek a kocsik sokban főbb jellemzőben hasonlítottak, de sok részletben eltértek a mai Bhv kocsiktól. A fekete, gőzfűtéses kocsikból és változataikból közel kétezer darab készült.

Az 1961. előtt készült kocsik Bh, míg a későbbiek Bhv sorozatjelet kaptak. A kocsik közt különbség csak az átmenő távvezérlési kábel megléte volt, erre utal a sorozatjelben a v betű. Az 1970. után épült kocsik gőzfűtés helyett már villamos fűtéssel készültek. Ezeknek a kocsiknak az oldalán vörös csík jelezte a gőzfűtés hiányát. 

A kék Bhv-k

A kocsik az 1980-as évek főjavításai során váltak feketéből kékké.  

 

Szólj hozzá!
2015. április 25. 09:00 - -Sárga keramitkocka-

Tudtad-e?

A magyar városok közül Budapest után Debrecen rendelkezik a legtöbb vasútállomással, illetve megállóhellyel.

1) Debrecen (nagyállomás)
2) Debrecen-Csapókert
3) Debrecen-Szabadságtelep
4) Debrecen-Kondoros
5) Tócóvölgy

Ha beszámítjuk a közigazgatásilag Debrecenhez tartozó, de a klasszikus városhatáron kívül eső létesítményeket is, akkor:

6) Nagycsere
7) Haláp
8) Apafa
9) Józsa
10) Hajdúszentgyörgy

Ha a keskeny nyomközú Zsuzsi Erdei Vasutat is ide vesszük, az további 8 állomás illetve megállóhely.

– Mozdonyról blog

Szólj hozzá!
2015. április 19. 09:00 - -Sárga keramitkocka-

Kitérők és átszelések lekötése, beépítése és cserélése

II. rész

A film második része némileg izgalmasabb az elsőnél, bemutatkozik a Béke daru, a gőzdaruk és a lipcsei EDK daruk is. Főszerepben Rákosrendező, de szerepet kapott többek közt Kelenföld és Komárom is. Teherkocsik kedvelőinek érdekesség a 11. perc végén feltűnő hűtőkocsik. Készítette a Közdok.

Szólj hozzá!