2013. április 12. 06:00 - -Sárga keramitkocka-

Kalauz nélkül Nagyatádra

A feltételes megállók után a kalauz nélküli üzem is visszatér a magyar vasútra. Ezúttal nem a zöld-sárga vasúttársaság, hanem a MÁV-Start a kezdeményező: a kilenc kilométeres Somogyszob–Nagyatád szárnyvonalacskán lép életbe az új rend április 13-án, szombaton. A kicsinyítő képző indokolt: a két állomás között nincs közbenső megálló, a nem egészen tíz kilométeres távon jellemzően egy szóló Bzmot motorkocsi ingázik ide-oda.

A vasúttársaság közlése szerint az ok elsősorban a spórolás. Mivel közbenső megálló nincs, és az utasok jelentős része bérlettel utazik (főleg hivatásforgalomban ingázók veszik igénybe a vonatot), így a jegyvizsgáló munkája sok esetben nélkülözhető. Mivel a vasútvonalon állomástávolságú közlekedés van érvényben, ezért nem adódhat olyan forgalmi helyzet, hogy a vonatkísérőt figyelőszolgálat ellátására kelljen igénybe venni. Természetesen a vonalon megmarad a menetjegyek ellenőrzése, ám az szúrópróbaszerűen történik majd. A menetjegy nélkül utazóknak pedig a viteldíjon felül a pótdíjat is meg kell majd fizetniük.

Mozdonyról blog: Bzmot Nagyatádon

Nagyatádon vár visszaindulásra a magányos motorkocsi egy téli délutánon

A kalauz nélküli üzem sem idegen a vasúttól: a kétezres évek elején az akkori MÁV a Szombathely–Kőszeg vonalon próbálta ki ezt a rendszert. Ott az előre megváltott jegyeket a buszokról ismerős készülékkel kellett az utasoknak felszállás után érvényesíteni.

De vajon csak egy hirtelen ötlettől vezérelt egyedi megoldás ez, vagy próbaüzem? Megjelenik-e hamarosan máshol is a KN üzem? Mert van még az országban hasonló vicinális, például Murony és Békés között.

(fotó: Mozdonyról blog)

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mozdonyrol.blog.hu/api/trackback/id/tr675214201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2013.04.12. 09:39:53

A Murony-Békés nagyon jó példa, mert a tükörképe ennek a vonalnak. Ugyanolyan hosszú, ugyanúgy egy villamosított fővonalból ágazik ki, ugyanúgy egy nem kicsi város köldökzsinórja. Nagyatádon hol van a vasútállomás, pontosan, de Békésen pl. jó helyen van, a buszpályaudvar mellett, 5 perc sétára a városközponttól, mellette két hipermarket.

A pályaállapot is jónak mondható 50 km/h engedélyezett sebességgel, de bontott anyagokból simán felhozható 80-ra is még átjáró sincs rajta sok, lassújel is csak egy átjáróban van, biztosítatlan és menetrend szerinti busz jár rajta, ezért van egy 10-es lassújel.Itt megszüntették a vonalat Nagyatádon soha, pedig itt is lenne utas ha lenne egy jó menetrend. Végnapjaiban pl. a Muronyban megálló vonatok előtt nem sokkal ment el a Kispiros, naná, hogy nem volt rajta utas.