2013. július 15. 10:00 - -Sárga keramitkocka-

Kiszáll Dunakesziből a Bombardier?

A Dunakeszin működő vasúti járműjavító államosítását már egy ideje tervezi a kormány, de a többségi tulajdonos, a Bombardier Transportation ezidáig nem fogadta el a kormány ajánlatát. Az ajánlat szerint az állam megvásárolná a kanadai-német tulajdonosok többségi tulajdonrészét, akik csak egy kisebb részesedést tartanának meg. Emellett átadnának néhány gyártási jogot is, cserébe az állam jelképes áron átveszi a járműjavító többségi irányítását.

Ám a jelenlegi többségi tulajdonos annak ellenére sem hajlott az ajánlatra, hogy a vállalat veszteséges. 2012-ben 800 milliós veszteséggel zárta az évet, idénre pedig mínusz ötszáz millió forint a terv. Az ok, hogy a MÁV-tól várt felújítási, átépítési megrendelések elmaradtak, a külföldi megrendelések pedig nem fedezik teljes körűen a vállalat működési költségeit. Mint ismeretes, a Bombardier Dunakeszin készítette el 2008-ban a hét másod- és három első osztályú felújított harmadik generációs InterCity-kocsi prototípust, illetve nullszériát. A tervezett sorozatmegrendelésből végül nem lett semmi, a MÁV inkább a nulláról, az állami tulajdonban lévő szolnoki járműjavítóban kezdett el új prototípus kocsikat építeni az IC+ projekt keretében. A megrendelések elmaradása miatt az is elképzelhető, hogy 460 alkalmazottja harmadát az év végén elbocsátja a járműjavító.

Bár a tulajdonosok sem a gyártási jogokról nem szeretnének lemondani, sem kisebbségi tulajdonba nem szívesen kerülnének, most mégis úgy tűnik, hogy lesz üzlet. Igaz, nem egészen úgy, ahogyan azt az állam szerette volna. Michael Fohrer üzletágvezető ugyanis a Világgazdaságnak azt nyilatkozta, „célunk, hogy növeljük a magyarországi foglalkoztatottságot, és akár üzletfélként, akár beszállítóként, de hosszú távon is a MÁV megbízható partnere maradjunk.”

Ez tehát azt is jelentheti, hogy a tárgyalások sikertelensége esetén, ha az állam mindenképpen meg szeretné vásárolni a vállalatot, a Bombardier kiszáll a járműjavítóból. Persze ekkor teljes tulajdonrészét és gyártási jogait is magával viszi. Az ilyen megoldással tehát sem a Bombardier sem az állam nem nyerne.

Persze az is tény, hogy Fónagy János a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára nemrég azt mondta: örömmel venné, ha a Bombardier tulajdonrészének visszavásárlásával Dunakeszi is olyan súlyú járműjavító központtá válna, mint a Stadleré Szolnokon.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://mozdonyrol.blog.hu/api/trackback/id/tr775405204

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

újember · http://vasut.kTeam.hu 2013.07.15. 16:33:50

Köztudottan 10 3G IC kocsi készült. B. Horváth Lilla sem ír háromról.