2014. november 12. 13:00 - Űrszelvénybe nyúló nyíl

December közepén jön a 2015-ös menetrend

Idén is december közepén, azaz 15-én hétfőn lép életbe a jövő évi, azaz a 2014/2015-ös vasúti menetrend. Összeszedtük a fontosabb változásokat, lássuk először a belföldi dolgokat!

Viszonylatszámozás

Tavaly kísérleti jelleggel a Déli pályaudvar és a 30a vonal vonatainál vezették be a viszonylatszámozást. Most ezt a rendszert kiterjesztik Budapest teljes elővárosi és ahhoz kapcsolódó hálózatára. A MÁV-Start nem is nagyon kommunikálja az új rendszert, de bíznak benne, hogy bevezetése segíti majd az utasok tájékozódását. A nem mindenhol következetes és sok vitát kiváltó számozási rendszerről a Vonatösszeállításon olvashatnak bővebben.

Részben ehhez kapcsolódó változás, hogy Kőbánya-Kispest és Kelenföld között megvalósul a félórás ütemes követés. Ehhez az S36-os Kőbánya-Kispest–Tárnok és a G43-as Kőbánya-Kispest–Székesfehérvár gyorsított személyvonatok kellenek.

Balatoni térség

A 30-as vasútvonal tervezett menetrendjét nem is érdemes komolyabban átnézni, hiszen a balatoni vonalszakasz és Székesfehérvár állomás átépítése miatt egymást érik majd a vágányzári menetrendek. Decembertől Siófok és Szántód, februártól Lepsény és Szántód között lesz teljes kizárásos vágányzár és így buszos pótlás.

A balatoni köfiben nem sok feladat lesz nyárig

Ugyancsak februárra van ütemezve Székesfehérvár komolyabb „széttúrásának” megkezdése, aminek még két fontos vonatkozása van: egyrészt a tapolcai gyorsok 2015-ben is végig dízelmozdonnyal járnak majd, másrészt a G43-as vonatok a tervek szerint nem Székesfehérváron, hanem egy állomással messzebb, Szabadbattyánban fordulnak majd. Ezek az intézkedések mind-mind az átépülő állomást hivatottak tehermentesíteni.

1-es vonal

A győri, hegyeshalmi oldalban kisebb, de sokakat érintő változások lesznek. A belföldi forgalomban az IC ütem változik majd kisebb mértékben a nemzetközi vonatok miatt. Ezekről bővebben alább, a nemzetközi változásoknál írunk majd.

A Keleti pályaudvar bejárati vágányai feletti „Százlábú” híd északi hídszerkezetének átadása után megkezdődik a déli szerkezet cseréje, ez ismét vágányzárral jár majd.

A Százlábú híd cseréje vágányzárral jár majd

Nyugat-Magyarország

A Győrből 13.45-kor induló személyvonat péntekenként a 11-es vonalon végig, Veszprémig közlekedik, párja pedig, a Veszprémből 16.41-kor induló vonat nem csak hétvégén, de pénteken is közlekedik majd.

A 17-es vonal déli, MÁV-Start által kiszolgált részén két pár Zalaegerszeg–Felsőrajk illetve Zalaegerszeg–Nagykanizsa személyvonat mellett a pécsi gyorsokon kívül nem lesz más vonat. A vonal északi részén, a GYSEV kezelésében Szombathely és Zalaszentiván között kissé foghíjasan, de órás ütem lesz. A GYSEV-et érintő változás, hogy az átszállási idők csökkentése céljából a Sopron–Szombathely személyvonatok negyed órával később közlekednek majd.

Boba és Zalaegerszeg között mindenhol megállnak a Zalaegerszegről Budapestre 10.03-kor, 14.03-kor és 18.03-kor induló gyorsvonatok, valamint ezek ellenirányú párjai (zalaegerszegi érkezés: 9.56, 13.56 és 17.56).

A pécsi gyorsokat összevonják a dombóvári vonatokkal, a pécsi és dombóvári közvetlen kocsik Pusztaszabolcson akadnak majd le, visszaútban pedig ugyanitt egyesítik majd a két vonatrészt. Ezzel megvalósul a kétórás ütem, és az esti Rippl-Rónai IC is továbbít majd pécsi kocsit.

A Sugovica és Gemenc expresszek a 46-os vonalon csak Szekszárdon és Bátaszéken állnak meg.

Kelet-Magyarország

Debrecen térségét, és a cívis városon áthaladó vonatokat sok változás érinti. A vasárnaponként Zajtáról Budapestre közlekedő gyorsvonat Hétmérföldes névvel és ritkított megállási renddel közlekedik majd. A Fehérgyarmat–Füzesabony vonatokat Debrecenben elvágják, így ismét csak átszállással lehet majd utazni. Ez valószínűleg mindaddig így is marad, amíg a 108-as vasútvonal állapotában nem következik be jelentős javulás. A vonat elvágását okozó késések jellemzően a lassújelek okozta menetidő-növekedésre vezethetőek vissza.

A tervezett menetrendet azonban itt is vágányzári módosítások tarkítják majd: Püspökladány átépítése a 101-es vonal forgalmában is okozhat változást, a Tisza-híd átadása után pedig a Zagyva-híd cseréjére kerül majd sor, amely a helyi és távolsági forgalomban is okoz majd fennakadásokat. De érdekes helyzet várható augusztusban is, amikor előre láthatólag két hétig a Nyugati pályaudvar lesz teljesen kizárva a forgalomból. A vonatok Zuglóban (vagyis Városliget-elágazásnál) és Rákosrendezőn fordulnak majd.

Ha a Tisza-híd elkészül, a Zagyva hídját is ki fogják cserélni

Az Alföldet behálózó mellékvonalakon marad az alibimenetrend, lényeges változásra (sajnos) nem készülhetünk.

A késő esti szegedi 7108/7001 vonatpár is hibrid-IC lesz, első osztályú kocsival, Pusztaszer és Kárász néven.

Nemzetközi forgalom

A 2015-ös menetrend sok változást tartogat a nemzetközi forgalomban utazók számára. A Keleti pályaudvarról 19:10-kor Zürichbe induló Wiener Walzer ebben a formában megszűnik, helyette 18.10-kor indul a Lehár eurocity. A Wiener szerelvénye a Kálmán Imrével egyesítve jár majd, 21 órás budapesti indulással. Így az ütem némileg borul, 18 óra után háromórás luk tátong majd bécsi irányban.

Két átlós, a budapesti fejpályaudvarokat elkerülő vonat is indul: a Hortobágy EC Debrecenből 5.26-kor indul majd, vissza pedig a bécsi Westbahnhofról 16.48-kor. A vonatot a lengyel vasút kocsijaiból állítják majd ki. A vonat Budapesten Kőbánya-Kispesten, Ferencvárosban és Kelenföldön is megáll. A Belgrádból Bécsbe tartó Avala is elkerüli majd a Keletit, ehelyett Cegléden, Kecskeméten és Kiskunfélegyházán áll majd meg.

Az új átlós vonatok elkerülik majd a Keletit

A Varsovia helyett 7.25-kor cseh kocsikból kiállított Porta Bohemica EC indul Prágán és Berlinen át Hamburgba. A vonatban nem lesz közvetlen varsói kocsi, így egy újabb Lengyelországba tartó vonat helyett kell majd átszállással utazni.

Az orosz vasút a Kelet-európai térség geopolitikai és politikai helyzete miatt üzenetértékű döntést hozott: az utolsó pillanatban lemondták a legendás Tisza nemzetközi gyorsvonatot. A kijevi kocsikat a Latorca IC továbbítja majd Budapest és Záhony között.

Erdély felé komolyabb változás egyelőre nem várható, és ez már önmagában is jó hír, hiszen mind a magyar mind a román oldalon kizárásos vágányzárak sokasága, és anyagi okok is szolgálhatnának a járatritkítás álindokául. A Hargita IC háromnegyed órával hamarabb, Budapestről 5.55-kor indul majd Brassóba. Szófiába új vonat indul Serdika néven. Odafelé az Isterrel egyesítve, visszafelé önálló vonatként közlekedik majd.

A horvátországi Pélmonostor (Beli Manastir) és Pécs között tanítási időszakban vasárnaponként közlekedő vonat gyorsított lesz és Villányon át egészen Pécsig közlekedik.

Szerbia felé a 150-esről elkerülő Avala helyett, annak menetvonalán Budapest és Bar között közlekedik majd a Meridian nemzetközi gyorsvonat, de újjáéledő név az Ivo Andrić is: 10.05-ös budapesti indulással Belgrád lesz a végállomása.

 Mozdonyról blog

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mozdonyrol.blog.hu/api/trackback/id/tr896890163

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.