Szombat délután Bakonyszentlászlón, a Győr–Veszprém vasútvonal 117. születésnapján tartott ünnepségen jelentette be Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, hogy védett állami tulajdonná nyilvánítják a 11-es számú Győr–Veszprém vasútvonalat, illetve a 318-as számú Nagybörzsönyi Erdei Vasút négy kilométeres, Kisirtás és Nagyirtás közti szakaszát. Az ünnepséget egyébként Zircen szerették volna megtartani, végül azért Bakonyszentlászló lett a helyszín, mert a nosztalgiavonat elakadt, és több, mint két órás késéssel érkezett az ünnepség helyszínére. Pontosabban az ünnepséget költöztették át a vonathoz...
A miniszterelnök-helyettes elmondta, hogy a vasútvonalak védettségét a nemzeti vagyonról szóló törvény módosításával lehet elérni. Elmondása szerint a vasútvonalakat azért kell védett nemzeti tulajdonná tenni, hogy a jövőben egy kormánynak se jusson eszébe elhanyagolni vagy megszüntetni. A több mint 70 kilométeres pályaszakaszra vonatkozó törvénymódosítás már nyárra hatályba léphet. A Győr és Veszprém közötti közút túl veszélyes a bővítéshez, így a két megyeszékhely közötti vasútvonalat kell fejleszteni, és a végleges koncepciók elfogadásáig a törvénymódosítással látják biztosítottnak a Bakonyvasút jövőjét.
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára arról beszélt, hogy a Bakonyvasúthoz hasonló vasútvonalak hozzátartoznak egy-egy térség mindennapjaihoz, fenntartásuk, védelmük nemzetstratégiai kérdés. Ahogy fogalmazott, Magyarországnak az elmúlt évtizedek rombolása után is 7600 kilométer vasúthálózata van, ebben nemzetközi összeköttetést, tranzitot biztosító vonalak is vannak. Fónagy megköszönte a megjelenteknek, hogy a Cuha-völgyi Bakonyvasút bezárása ellen többször is szót emeltek.
A Cuha-völgyi vasút páratlan szépségével, különleges műtárgyaival, a galériás alagútjával és viaduktjaival érdemelte ki a védetté nyilvánítást csakúgy, mint két évvel korábban a műemléki védettséget. A nagybörzsönyi kisvasút vonalszakasza pedig azért, mert itt, Tolmácshegyen található az egyetlen, még ma is üzemelő csúcsfordító.
Tolt menetben ereszkedik alá a vonat a tolmácshegi csúcsfordítóban
(fotó: Mozdonyról blog)
A csúcsfordító egy olyan, megközelítőleg N alakú pályageometriát jelent, ahol az előre haladó vonat irányt vált, egy rövid szakaszon tolt menetben közlekedik, majd ismételt irányváltás után megint előre folytatja útját. Ezt a megoldást főleg az európai erdei vasutakon alkalmazták, ahol a meredek hegyoldalakban nem lehetett volna visszafordító íveket építeni, így a vonat ezzel az előre-hátra „hintázással” küzdi le a nagy szintkülönbségeket.
(forrás: MTI, Mozdonyról blog)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
VT22 2013.04.29. 13:34:06
Ott ténylegesen meg kell menteni a vasutat pénzzel-anyaggal-munkával, nem csak retorikában. A nagy szavakon túl csak bezárt vasútvonalakat, avagy tönkrevágott-kiritkított 2-3-4 pár vonatos alibimenetrenddel haldokló vonalakat látok. Hála a 2012 áprilisi menetrendi módosításnak, ami szépen kapcsolódik a 2007-es, 2009-es vonalbezárások sorozatába.
Tapmancs 2013.04.29. 14:28:45
Pszt! 2013.04.29. 14:57:58
-Sárga keramitkocka- 2013.04.29. 16:11:26
-Sárga keramitkocka- 2013.04.29. 16:12:12
-Sárga keramitkocka- 2013.04.29. 16:12:53