Magyarország számára kiemelt jelentősége van a 6-os európai vasúti árufuvarozási korridor létrehozásának, ezért a Hunrail fokozott figyelmet szentel az előkészítés segítésének. Az Európai Unió támogatásával kiépülő, Spanyolországtól Záhonyig húzódó összeköttetés javíthatja a magyar infrastruktúra kihasználtságát. A vasúti árufuvarozás öt ország által összehangolt kiszolgálásával a jövőben jelentősen nőhet a vasúti árufuvarozás versenyképessége hazánkban is.
2012 novemberében a MÁV Zrt. szervezésében Budapesten megalakult a projekt két meghatározó tanácsadó csoportja: a vasúttársasági és a terminál tulajdonosi-üzemeltetői csoport. Ezek az üzleti szereplők oldaláról erősítik a korridor létrehozásának folyamatát. A tanácsadói csoportok az őket érintő bármilyen döntésről véleményt alkothatnak, a csoportokhoz való csatlakozás a jövőben is nyitott.
Az Európai Parlament és a Tanács 913/2010/EU (2010. szeptember 22.) rendelete határozza meg az európai árufuvarozási korridorok kialakítását. A rendeletben szerepel a 6-os korridor (Almería–Valencia/Madrid–Zaragoza/Barcelona–Marseille–Lyon–Torino–Milano–Verona–Padova/Velence–Trieszt/Koper–Ljubljana–Budapest–Záhony) létrehozása 2013 novemberétől. A Spanyolországból induló, Franciaországot, Olaszországot, Szlovéniát és Magyarországot átszelő korridor kialakítása és jövőbeni működtetése során cél az érintett tagállamok és pályahálózat-működtetők együttműködésének erősítése, a szolgáltatások igénybevételének megkönnyítése és a szolgáltatási színvonal növelése részben a fejlesztések, beruházások összehangolása révén. Emellett a hálózat használatának optimalizálása, a terminálok működtetésének összehangolása, uniós szinten harmonizált szabályok létrehozása, a kapacitáskezelés és a forgalomirányítás szabályainak összehangolása.
Az Európai Unió rendelete is tartalmazza, hogy az uniós belső vasúti piac létrehozása – különösen az árufuvarozás tekintetében – elengedhetetlen a fenntartható mobilitás megvalósításához. A nemzetközi vasúti folyosók létrehozása javít az infrastruktúra-használati feltételeken, a versenyképes árufuvarozást szolgálja, megfelelő feltételeket biztosítva az árufuvarozó vonatok közlekedéséhez, és lehetővé téve, hogy nehézségek nélkül jussanak át az egyik nemzeti hálózatból a másikba. A versenyképes árufuvarozást szolgáló európai vasúti hálózatot alkotó nemzetközi vasúti árufuvarozási folyosókat a transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) és/vagy az európai vasúti forgalomirányítási rendszer (ERTMS) folyosóival összhangban kell kialakítani.
(forrás: Hungrail)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.