Bonyolódó díjszabás
Június elsejétől tizenöt, úgynevezett „alacsonyabb szolgáltatási szintű” mellékvonalon vezetik be az alaptarifához képest átlagosan tizenöt százalékkal olcsóbb, úgynevezett regionális tarifát. Ezek a vicinálisok az esetek túlnyomó többségében valóban csak helyi vagy regionális forgalmat látnak el, az utasoknak csak egy kis hányada utazik távolsági forgalomban. A kijelölt vonalak szolgáltatási színvonala jellemzően valóban alacsony, a rossz pályaállapotok miatt alacsony, nem ritkán hosszabb szakaszokon is 40 kilométer per óránál is kevesebb a megengedett legnagyobb sebesség, a szerelvények pedig főleg Bz motorvonatokból állnak.
A „kedvezmény” mértéke azért átlagos, mert a különböző összegek és kerekítések miatt néha kicsit több, máskor kicsit kevesebb lesz. A regionális díjszabást ugyanis úgy állapították meg, hogy minden jegyből külön-külön levontak 15 százalékot. Épp ezért a regionális, 50%-os mérséklésű jegy ára nem a teljesárú regionális jegy felének, hanem az országos 50%-os mérséklésű jegy 15 százalékkal csökkentettjének felel meg. A díjszabás – és kedvezményrendszere, melyről nagyon jó összeállítás olvasható a Hova megy ez a vonat? blogon – így az eddiginél is kuszább és átláthatatlanabb lett.
A hirtelen módosításra a MÁV-Startnak ismét nem lesz ideje felkészülni: a jegykiadó gépek még nem ismerik a regionális díjszabást, így interneten ezek a jegyek nem válthatóak, és a pénztárban is űrjegyen kell kiállítani ezeket. Persze, szakmai helyett ezúttal is politikai döntés született.
Regionális menetjegy maximum kétszáz kilométeres útra adható ki. 100 km alatt a jegy egy napig, afelett a rajta feltüntetett napon éjfélig lesz érvényes. A regionális jegy elővételben is váltható, de minden esetben meg kell adni az utazás dátumát. Regionális jegy csak másodosztályra adható ki: mily meglepő, az érintett vonalakon nem is közlekedik első osztályú kocsit továbbító vonat. Viszont váltható regionális dolgozó és tanulóbérlet is.
Hogyha az utazás regionális és országos szakaszt is érint, akkor tört díjszabással kell a menetdíjat megállapítani. Azonban ha az így megállapított díj több lenne mintha a teljes útvonalon az országos tarifát alkalmaznák, akkor ez utóbbit, vagyis az olcsóbb jegyet kell a pénztárosnak kiadnia.
Regionális vonalak
A regionális díjszabást június elsejétől a következő vonalakon, vonalszakaszokon lehet alkalmazni:
• 4, Esztergom–Komárom
• 5, Székesfehérvár–Komárom
• 14, Pápa–Csorna
• 23, Rédics–Zalaegerszeg
• 39, Balatonfenyves–Somogyszentpál (keskeny nyomközű)
• 45, Székesfehérvár–Sárbogárd
• 47, Sásd–Komló
• 78, Balassagyarmat–Ipolytarnóc szakaszon
• 98, Hidasnémeti – Abaújszántó szakaszon
• 103, Karcag–Tiszafüred
• 113, Fehérgyarmat–Zajta szakaszon
• 114, Mátészalka–Csenger
• 136, Szeged–Röszke
• 142, Lajosmizse–Kecskemét szakaszon
• 147, Szentes–Orosháza szakaszon
Érdekes kérdés, hogy ha a csengeri vonal egészen Mátészalkáig, a zajtai pedig Fehérgyarmatig igénybe vehető regionális tarifával, akkor a Mátészalka és Fehérgyarmat közötti tizennyolc kilométeres szakasz miért nem? Ezen a szakaszon most egy egyúti teljesárú, országos jegy 370 forintba kerül, a regionális jegy 315 forint lenne. Zajtáról Mátészalkára a teljesárú országos jegy most 840 forint. Végig regionális díjszabással 710 forint lenne, tört díjszabással pedig 765 forint lesz.
Mennyi az annyi?
Regionális forgalomban a viteldíjakat az alábbi díjtáblázat alapján kell számolni:
Lehet még több is
A regionális tarifa bevezetéséről szóló sajtótájékoztatón Völner Pál, a nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára kiemelte: a tizenöt vonalból tíz olyan, ahol a korábbi „vonalbezárás” után indult újra a forgalom. Ha kedvezőek lesznek a tapasztalatok, akkor további vonalakon is várható majd a regionális díjszabási rendszer bevezetése, addig is az összesen 549 kilométernyi regionális vonalon 89 vonatot vehetnek igénybe az utasok. Ezeken a szakaszokon tavaly 1,7 millióan utaztak.
– Mozdonyról blog
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.