A jellegzetes berregő hangja után a vasutasoktól a Zetor becenevet, a MÁV-nál az M31, a BKV-nál a DL XII, az egyiptomi vasútnál pedig a 4301 sorozatot kapta ez az apró masina. A gépet a nem villamosított pályákra, elsősorban tolatási mozgásokra fejlesztette ki a Ganz-MÁVAG. 1958 és '60 között összesen 53 épült belőle a vasutak és iparvállalatok, főleg a MOL és a Dunaferr számára.
A 331 kW névleges teljesítményű, hidraulikus hajtásrendszerű mozdonyok elektropneumatikus vezérléssel bírnak, így lehetséges két mozdony távvezérlése is. A kiforratlan dízelmotor azonban sok meghibásodás forrása volt, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.
A MÁV 1986-tól fokozatosan elkezdte selejtezni illetve értékesíteni a mozdonyokat. Napjainkra körülbelül másfél tucat üzemképes mozdony maradt meg, ezek főleg iparvasutakon vagy fűtőházakban teljesítenek szolgálatot.
A képen a MÁV M31,2052 pályaszámú mozdonya. Kép forrása: Fortepan
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.