2014. december 20. 13:15 - Siklasztósaru

Magyarországon gyárt mozdonyt a Softronic

Magyarországra hozná a gyártás egy részét, egyelőre elsősorban az összeszerelést a romániai Softronic mozdonygyártó vállalat és a magyar LAC holding (tagjai többek között a MÁV-REC kft. és a CER Cargo holding), erről írtak alá szándéknyilatkozatot a vállalatok vezetői Budapesten, a Hungrail vasúti egyesület elnökségi ülését követően. A tervek szerint 2015 folyamán megépítik a gyárat (helyszínét még keresik) és 2016-ra már el is készül az első közös gyártású mozdony. Az új üzem 51%-ban Softronic, 49%-ban LAC tulajdonban lesz.

Horváth László, a LAC holding elnök-vezérigazgatója és Ionel Ghita, a Softronic vezérigazgatója elmondta, egyelőre főleg romániai és német beszállítók alkatrészeiből épülnének a mozdonyok a magyar üzemben, de a későbbiekben a szekrény- és forgóvázgyártás is helyet kapna. A jelenleg romániai üzemekben készülő, főleg teherszállításra használt mozdonyokat elsősorban Közép-Európába értékesíti a Softornic, magánvasutak a hazai sínpályákon is üzemeltetnek ilyen gépeket.

lac1.jpgIonel Ghita (balra) és Horváth László (jobbra) a szerződés aláírása után

A vezetők elmondták, hogy a gyártásba már a kezdetektől széles körű, minősített beszállítói vállalkozást szeretnének bevonni a magyar cégek közül. Az első években két-három mozdonyt építenének, de ha igény lesz rá, a későbbiekben akár évi 12 mozdony legyártására elegendő kapacitásig is fejleszthető a gyártás.

Horváth László, az LAC holding elnök-vezérigazgatója szerint a jó minőségű, kedvező árú vontatójárművekre igen nagy a kereslet. Hamarosan kikopnak a térségben üzemelő mozdonyok, így a közeljövőben tömeges igényre van kilátás. Míg jelenleg mintegy 4-4,5 millió dollárért lehet vásárolni négytengelyes mozdonyokat, addig a Softronic minden igényt kielégítő hattengelyes gépei jóval olcsóbban elérhetőek. A tervezett hazai gyártású mozdony értékesítési ára előreláthatóan 2,5-3 millió dollár körül lesz. „Itt az ideje feléleszteni a hajdan nemzetközi szinten elismert magyar mozdonygyártást. Ugyanakkor világos, hogy ennek az óriási jelentőségű projektnek egyedül nem tudunk nekifutni, ezért örülök, hogy a kiváló minőségű járműveiről ismert Softronicot sikerült megnyernünk a vállalkozáshoz” – mondta az aláírást követően Horváth.

Ionel Ghita, a Softronic vezérigazgatója elmondta, 15 éve működnek Romániában, termékeiket – így a húzómárkának számító Transmontanát is – elsősorban árufuvarozásra használják, és Közép-Európába exportálják. Az üzleti kapcsolat is így alakult ki a két cég között, a LAC holdinghoz tartozó CER árufuvarozó vállalat ugyanis nemrég megrendelt egy Transmontana mozdonyt a Softronictól. A román gyár vezérigazgatója örömét fejezte ki a magyar fél elkötelezettsége miatt, és kiemelte, hogy a közösen működtetett magyarországi mozdonygyár regionális szinten is meghatározóvá válhat Európában a következő öt évben.

lac2.jpgA CER részére épülő Softronic-mozdony modellje

Horváth László hozzáfűzte, számít arra, hogy a hazai vasutas társadalom szintén a projekt mögé áll, emellett kormányzati szintű támogatást is remél. „Bízom abban, hogy a magyar kormány is érzékeli a vasúti teherszállítás jelentőségét a fenntartható fuvarozási módozatok tekintetében, és felismeri a magyarországi mozdonygyár teljesítményének nemzetgazdasághoz adott értékét.”

– Mozdonyról blog, MTI, Magyar Közlekedés, Interfax; fotók: Máthé Zoltán MTI

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mozdonyrol.blog.hu/api/trackback/id/tr536999687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.