2015. március 17. 21:10 - -Sárga keramitkocka-

Az RCH leépítése egy részleges kivonulás kezdete lehet

Vasutas berkekben ismét felröppent a hír, miszerint részben vagy akár egészben kivonulna a magyar piacról a Rail Cargo Hungaria. Ezt megelőzően 2013 nyarán röppent fel ilyen hír, most pedig a létszámleépítés ad okot az újabb találgatásokra.

A Rail Cargo csoport 2015 februári hírlevele pozitív képet fest: 2014-ben a Rail Cargo Logistics és a Raiffeisen Ware Austria rekordmennyiségű, 132 000 tonna gabonát fuvarozott Olaszországba. Új állandó menetrendű irányvonati rendszert vezettek be a Trenitáliával közösen, amely ugyancsak éreztette pozitív hatásait a megrendelések számában és az ügyfelek elégedettségében. Évente mintegy 200 000 tonna cellulóz – a papírgyártás alapanyaga – jut el vasúton az Alsó-ausztriai Ulmerfeld-Hausmening papírgyárába, a késztermék pedig elsősorban Görögország és Törökország felé szintén hazánkon keresztül áramlik. Az RCH erőssége a pontosság is: naponta hét szénszállító irányvonatot közlekedtetnek a bükkábrányi bányából Magyarország legnagyobb széntüzelésű erőművébe, Visontára. Az évente négymillió tonna szénnek az energiaellátás hibátlan biztosítása érdekében pontosan, ütemezetten kell megérkeznie az erőműbe.

taurusok.jpg

A Rail Cargo csoport láthatóan stabil lábakon áll, hazai leányvállalata azonban mégis leépítésekre kényszerül. A VASZ szerint „az intézkedés éppen az amúgy is túlterhelt, végrehajtó szolgálatban dolgozókat sújtja”, de sajtóértesülések szerint a végrehajtó szolgálat mellett az irodai, adminisztratív, vezető és tervező jellegű feladatokat ellátó munkavállalók körében is várható létszámleépítés.

A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ), Vasutasok Szakszervezete (VSZ) és aVasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) alkotta Vasutas Szakszervezetek Szövetsége (VASZ) a létszámleépítés kapcsán tüntetést jelentett be. Tájékoztatásuk szerint először az osztrák nagykövetség elé szerveznek demonstrációt (az RCH osztrák állami tulajdonban van), de a továbbiakban egy bécsi demonstrációtól illetve sztrájktól sem zárkóznak el.

A VASZ közleményében azt írta, hogy „az RCH teherfuvarjainak visszaesése mögött az ún. magán vasúttársaságok térnyerése is állhat, amihez – a VASZ véleménye szerint – több esetben asszisztál a MÁV Zrt., a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Nemzeti Közlekedési Hatóság is.”

Ez utóbbi gondolatmenet a legérdekesebb, bár arra csak tippelni lehet, hogy pontosan mit is értenek az asszisztálás kifejezés alatt. Megalakulásakor az RCH igen kevés embert vett át az akkor még többé-kevésbé egységes „nagy MÁV-tól”, azonban az évek múlásával egyre inkább magánvasúti jelleggel kezdett el működni. Már nem a pályavasúttól, a MÁV-tól bérelte a kocsivizsgálókat, tolatásvezetőket, hanem saját embereket vett fel illetve képzett ki. Ugyancsak növelte mozdonyainak és saját főfoglalkoztatású mozdonyvezetőinek létszámát is, miközben egyre kevesebbszer rendelte meg ezt szolgáltatás formájában a MÁV-Trakciótól majd egybeolvadásuk után a MÁV-Starttól.

Jól látható folyamat, hogy az RCH igyekszik minél inkább saját munkavállalóival megoldani feladatait, ez azonban legkevésbé sem a magánvasutak hibája, sokkal inkább azé a pályavasúté illetve MÁV-Starté, akik nem tudják az elvárt színvonalú szolgáltatást nyújtani. Ennek egyik ékes példája a MÁV vaskalapossága, melynek eredményeként az RCH felhagyott a SZIR szállítás-irányítási rendszerrel, és inkább bevezette saját rendszerét. És bár minden kezdet nehéz, mára az RC-TIS rendszer magára talált és hatékonyan működik.

A VASZ levelében foglaltakból kitűnik, hogy a szakszervezet finoman szólva nincs tisztában a magyar vasúton uralkodó állapotokról. Bár az RCH ma már osztrák állami tulajdonban van, a régi MÁV Cargo-ból alakult, ezért sokan a forgalmi szolgálatnál „sajátjukként”, mávosként kezelik az RCH vonatait és néha előnyben részesítik azokat más magán-vasúttársaságok vonataival szemben. Mindezektől függetlenül az RCH itthon magánvasúti szereplő, magánvasúti jelleggel és magánvasúti célokért, fuvarokért küzd.

taurusok_sorutrend.jpg

Persze mondhatjuk, hogy az RCH fő profilja az irányvonatok közlekedtetése, de ez szinte minden magánvasútra igaz. Ettől még azonban el kell végezni a megrendelő teljes körű kiszolgálását, és ez az, ahol sok magánvasút előnyben van az RCH-val szemben, holott a piaci helyzet pont a fordítottját indokolná. Ez pedig az iparvágány-kiszolgálás és az állomási tolatás. Bár ma már a legtöbb magánvasútnak vannak saját tolatásvezetői, még mindig az RCH-é a legnagyobb létszámú tolatócsapat az országban. Híján vannak azonban dízelmozdonynak. Egy tolatási mozgást, kiszolgálást kénytelenek a Starttól megrendelni, hiszen a Startnak van, pontosabban lehetne tolató tartalékmozdonya a legtöbb forgalmas csomóponton, míg a magánvasutak csak csekély számú dízelmozdonnyal rendelkeznek. Az MMV például egy Bobóval és két Dácsiával, míg a Floyd két Dácsiával tudja elvégezni a klasszikus dízel tolatómozdonyokra szabott feladatokat. (A Sulzerek a hat tengely és a nagy tengelyterhelés miatt sok feladatra nem alkalmasak.)

Ez az előny azonban elvész: egy magántársaság inkább mindig viszi magával a dízelmozdonyt is, sem mint hogy arra várjon, hogy mikor ad a Start mozdonyt és mozdonyvezetőt. Tipikus példa a Floyd vámosgyörki kiszolgálása: a villanymozdony mögött mindig ott van a vonatban egy Dácsia is vizsgázott tolatásvezetővel, hiszen Vámosgyörk és az olajtelep között nincsen felsővezeték. Igaz, hogy van Vámosgyörkön állomási tartalék egy remotorizált Dácsia formájában és tolatócsapat is. Azonban ennek a gépnek sokfelé akadhat más feladata, és nem tudna azonnal az ipartelep kiszolgálásával foglalkozni, még ha meg is van rendelve ez a szolgáltatás. Ugyanezt az ipartelepet kiszolgálja a CER is: ők most már saját villanymozdonyukkal továbbítják a vonatot, de ők is visznek magukkal egy dízelmozdonyt: jellemzően a MÁV-Nosztalgia egyik Bobóját, de akadt már Nohab és PSZ-es Kandúr is.

_dsc7538_2_s.jpg

Az RCH-nak azonban nincsenek dízelmozdonyai, a kiszolgálást meg kell rendelnie valakitől. A privatizáláskori szerződés még részben köti, ezért a Start az állandó partnere, holott ez a jelek szerint sem pénzben sem időben nem a legjobb megoldás a Cargónak. Ezért vesztettek már el, és a jelek szerint hagytak is veszni kisebb fuvarokat. Lehet, hogy egy-egy vonattal több volt a nyűg mint a haszon. Így nem meglepő, ha néhány kisebb munkától, és így felszabaduló munkatársaitól is meg kívánna válni a közeljövőben az RCH.

Az RCH többször is megpróbálta már saját kézbe venni a tolatási tevékenységet, hiszen a cégcsoporton belül van is erre szakosodott vállalat, az itthon is tevékenykedő Rail Cargo Carrier akik például a soroksári logisztikai központ kiszolgálását végzik. Tegyük hozzá gyorsan, az egész terminál a Rail Cargo csoporté, tehát otthon vannak. Az osztrák anyavállalatnak azonban nem áll szándékában dízel tolatómozdonyokat hozni Magyarországra. A hazai jogszabályok, egy új típus vizsgáztatása és a személyzet kiképzése jelentős összegeket emésztene fel, és időben is elhúzód folyamat lenne. És akkor még szó sem esett például a karbantartásról, alkatrészellátásról.

001.jpg

Megoldást egyébként sokat lehetne találni, itt vannak például a Bombardier Last Mile technológiával szerelt Traxx mozdonyai. De az új típus behozatalával kapcsolatos problémák akkor is fennállnának.

A magyar vasúti áruszállító piac nyitott. Szabadon be lehet lépni, és ugyanolyan szabadon el is lehet hagyni. Részben, vagy akár egészben is, hogy több energiát szánhassanak még kiaknázatlan piacokra. Márpedig ezekből a közelben is akad bőven. Lássuk csak, a Train Hungary sem véletlenül megy Horvátországba, és volt a napokban ott egy Vectron-próba is. Tavaly egy rövid, de fontos vonalszakaszt adtak át, és alakult egy közös, szerb-horvát-szlovén vasútvállalat is. És még alig léptünk át államhatárokat.

– Mozdonyról blog

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mozdonyrol.blog.hu/api/trackback/id/tr107278967

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása