2013. március 15. 09:00 - -Sárga keramitkocka-

A tanfolyamhoz...

Pár napja megírtuk, hogy tavasszal önköltséges mozdonyvezetői tanfolyamot indít a Komplex Trening.

Az országban jelenleg két mozdonyvezetői tanfolyam zajlik. Az egyik tavaly februárban indult, ez a Komplex Trening szervezésében zajlik és a Floyd magánvasút részére képeznek mozdonyvezetőket. A tanfolyam a vége felé közeledik, a gyakornokok pár napon belül megkezdik a felügyelet alatti utazást. A másik tanfolyamot a Baross Gábor Oktatási Központ (BGOK) szervezte, itt a MÁV-Trakció és a GYSEV részére képeznek motorvonat-vezetőket. Ez a tanfolyam nemrég indult, még az elején járnak a hallgatók.

A mozdonyvezetői pálya egy szép hivatás, azonban nem fenékig tejfel. Sem a munka, sem a tanfolyam. Rengeteg áldozattal jár. Áldozni kell rá sok szabadidőt, és ez természetszerűleg azzal jár, hogy le kell mondani a hobbikról, és sokkal kevesebb idő jut a családra, barátokra is. Időt vesz el a mindennapi bejárás az oktatásra, idő maga az oktatás és sok-sok idő a tanulás, vizsgára készülés is. És vizsgázni nem mindig egyszerű. Alaposan ismerni kell az anyagot, mert a mozdonyvezetés nem csak a kontroller tologatásából áll. A forgalmi és műszaki utasítások tömkelegén túl rengeteg műszaki ismeretet is el kell sajátítani, mind elméletben mind gyakorlatban. Vontatási mechanika, elektronika, matematika, fizika mind-mind hozzátartozik az ismeretanyaghoz. De van benne jog is, a mozdonyvezetőnek saját munkavállalói jogain és kötelességein túl ismernie kell a jelenleg hatályos vasúti szabályozási törvények egy részét is. És persze ismernie kell a vasút minden folyamatát, töviről hegyire. Ismernie kell saját feladatain túl azt is, hogy a többi szolgálati ág hol és hogyan kapcsolódik tevékenységéhez, például egy újonnan összeállított vonat felvételekor mi az ő, mi a tolatásvezető és mi a forgalmi szolgálattevő feladata. Egyes esetekben még azt is tudnia kell, hogy másoknak miként kell végezniük a munkájukat, hogy azzal ne veszélyeztessék a biztonságot.

sargakeramit: 0045 pupos

Kilátás egy M40-es mozdony vezetőállásáról. Alkonyodik, és mi Somoskőújfalu felé robogunk

És ha végre vége a tanfolyamnak, akkor kezdődhet a munka. Hétvégén is, ünnepnapokon is. És mint írtam, a mozdonyvezetés nem csak abból áll, hogy felülünk a mozdonyra, elmegyünk aztán hazajövünk. Nem, nem. Van, hogy késő éjszakára vagy kora hajnalra kell szolgálatba menni. És lehet, hogy egy öreg leharcolt mozdony vár rád aznap, amelyik nem úgy akar működni, ahogy kellene neki. Huzatos, zajos, ráz és alig gyorsul, de ráadásul még koszos is.És amikor sietnél haza a családodhoz, akkor is történhet bármi. Műszaki hiba, amivel nem tudsz hazajönni, egy baleset ami miatt vágányzárat rendelnek el, esetleg veled, a te vonatoddal történik valami, mondjuk egy öngyilkos lép eléd...

De nem csak árnyoldala van a hivatásunknak. A mozdonyaink mint a jó barátnő, ha odafigyelsz rájuk és törődsz velük, alkalomadtán megoldod a gondjaikat is, akkor a világból ki lehet menni velük. Kétezer tonnával megindulni a felkelő Hold sugarai alatt a határ felé, hallgatni, ahogy duruzsol a dízelmotor mögötted, vagy épp azt érezni, ahogy a villanymotorok dinamikusan gyorsítják mögötted a vonatot... száguldani keresztül az országon, ismerősként üdvözölni a vonatot fogadó forgalmistákat és a szemből (jó esetben a másik vágányon) érkező mozdonyvezetőket... vagy gépmenetben száguldani hazafelé a naplementében, miközben csendes körülötted a világ, és semmi sem zavarja meg a hazautat. És csupa olyan dolog, amit hiába írnék le, aki nem érti-érzi  vasutat, úgysem értené meg, akik pedig beleszerelmesedtek, azoknak nincs szüksége ilyesmire.

sargakeramit: 0061 tukorben

A tükörben még látszik, ahogy gépmenetben robog hazafelé a kolléga. Mi még csak lefelé tartunk...

Összegezve a fentieket, aki a vasútra jön az nem munkát választ, hanem hivatást. A vasút a szépségei mellett nehézségeket is tartalmaz, és egyes dolgokat csak az tud pozitívan szemlélni, aki részleteibe menően érti és szereti a vasutat. Mozdonyvezetőnek lenni szép hivatás, de az odáig vezető út bizony buktatókkal teli. Aki erre a pályára adja a fejét, az csak akkor járhat sikerrel ha a vasút iránti szeretetén és elhivatottságán túl az elszántsággal párosult kitartása is megvan hozzá.

Sok sikert! Találkozunk a nyílt vonalon.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mozdonyrol.blog.hu/api/trackback/id/tr185126359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása