Egyes vasutas körökben terjedő hírek szerint a Rail Cargo Austria, a MÁV Cargóból alakult Rail Cargo Hungaria tulajdonosa feladja a magyar piacot: a döntés oka a gazdasági válság miatt elmaradó fuvarok okozta bevételkiesés. A szóbeszéd szerint az RCA nem harcol a kevés magyarországi fuvarért, inkább a keleti terjeszkedésre összpontosítja erejét. A magyarországi fuvarokat nem hagyják szabad prédául, vonataik továbbítására a MÁV-Trakcióval kötnének szerződést.
De vajon mi igaz az egészből? Az biztos, hogy az RCA már réges-régen bejelentette, hogy nem tart igényt a magyar vasúti informatikai rendszerekre, így első lépésként a Szállítási Információs Rendszer (SZIR) használatát fogja mellőzni. Az áruszállítást és az üreskocsi-elosztást, valamint minden ehhez kapcsolódó adminisztrációt, mint például a vontterhelési kimutatás elkészítését ezentúl saját számítógépes rendszerében végzi majd. Ehhez kapcsolódóan a Cargo kötelékébe tartozó kocsivizsgálók és vonatfelvevők megkapták a megfelelő oktatást, hiszen ezt a műveletet a továbbiakban hordozható kézi számítógépekkel kell majd végezniük.
Ez már önmagában is ellent mond a kivonulásról szóló híreknek, az viszont mellettük szól – ám fentiek fényében érthetetlen – hogy miközben a vonatkezeléshez kapcsolódó adminisztrációt szétválasztják, a gyakorlati tevékenységet, így például a műszaki kocsivizsgálatot és a fékpróbát egybevonnák. A Magyar Nemzet értesülései szerint ugyanis erről kezdődtek a napokban háromoldalú egyeztetések a MÁV-csoport, az RCH és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium szakemberei között.
„A támogatók azzal érvelnek – írja a Magyar Nemzet – hogy a személyszállítás, illetve a teherszállítás vonatkezelési tevékenysége időben elválik, hiszen utóbbi főleg éjszaka bonyolódik. A MÁV kocsivizsgálóinak ideje ezért inkább nappal kihasznált, az RCH-nál dolgozó kollégáiké éjszaka. Ha egyesítenék erőiket, a szinergiák kihasználásával hatékonyabb lehet a működtetés. További előny, hogy a korábban privatizált MÁV Cargo egy fontos alkotórésze visszatérne a magyar vasút kebelébe.”
Ez egyfelől jelentheti azt is, hogy a MÁV-csoport és az RCA között valamiféle kölcsönösségi megállapodás születik egymás kocsivizsgálóinak foglalkoztatására, de akár azt is, hogy az RCA feladja hazai kocsivizsgálóit akik a továbbiakban az államvasút munkavállalóiként, megrendelésre végeznék tovább gyakorlatilag eddig megszokott munkájukat. Ugyanakkor az is lehetséges, hogy az NFM kívánja visszavenni a műszaki személyzetet, és ezzel minimális, de kezdetnek épp elég részesedést szerezni a vállalatban. Ugyanis a 2006-os privatizáció óta kisebb-nagyobb megszakításokkal folyamatosan napirenden van a cég visszavásárlása. A magyar állam korábban mozdonyok apportjával szeretett volna tulajdonrészt szerezni az RCA-ban, ám ezt az opciót a német fél elzárkózása miatt nagyon hamar elvetették.
Közben a Rail Cargo Csoport magyar vállalata, a Rail Cargo Hungaria elsőként szerezte meg az AOE tanúsítványt, ráadásul megszerezte a debreceni repülőtér és intermodális logisztikai központ kiszolgálási jogát is.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Makkasz 2013.06.08. 14:56:54
csavari 2013.06.08. 16:38:44