Ismét hangzatos tervek láttak napvilágot a sajtóban: az orosz-kínai beruházás keretében Bécsig tervezett széles nyomtávú vasútvonal, a transzszibériai vasút hosszabbítása Szlovákián át vezetne. Erről írtak alá szándéknyilatkozatot a napokban Bécsben az orosz, ukrán, szlovák és osztrák államvasutak vezetői.
A mintegy hatmilliárd eurós beruházás keretein belül elkészülne a jelenleg Vlagyivosztoktól Moszkváig, illetve a szlovákiai tiszacsernyői átrakodóig tartó vasútvonal Bécsig tartó meghosszabbítása, ahol új zöldmezős beruházás keretében egy 200 hektáros átrakót, konténerterminált építenének. Ez az osztrák vasútnak 300 új munkahelyet és 10%-os forgalomnövekedést ígér.
Nem mindenki látja azonban pozitívan a jövőt: Simon Zsolt, a szlovák parlamenti párt, a Híd-Most alelnöke szerint a tiszacsernyői átrakót Bécsbe telepítik, így a kelet-szlovákiai térség munkahelyeket veszít majd. A párt másik politikusa, Frantisek Sebej szerint hogyha kiépül Pozsony és Kassa között (ez a Fico-kormány terve volt) a széles nyomtáv, azzal jelentősen megnőhet majd az orosz befolyás. „Ahogyan egy gázvezeték, amelyen keresztül minden földgázunk áramlik, felhasználható politikai eszközként” − figyelmeztet a politikus. A vasútvonalnál az orosz kereskedelmi társaságok befolyásáról lehetne szó. Ráadásul épp az orosz geopolitikai befolyástól tartva az EU sem száll be a projekt finanszírozásába.
Ám Szlovákia önmaga képtelen lenne ezt a beruházást finanszírozni, így a majdani tranzitdíjakból is csak csekély részesedésre számíthat. És ne feledjük, hogy egy ilyen nagyszabású, hatalmas költségekkel járó beruházás megtérülése akár évtizedekbe is telhet.
Az új vasútvonal kelet felől a kínai kereskedelmi és gazdasági központot, Sanghajt is bekapcsolná a hálózatba. A Távol-Kelet és Nyugat-Európa között az áruk ma jórészt hajón utaznak, egy-egy szállítás így akár 30 napig is tarthat. Vasúton ez az idő a töredéke, a szállítás ára viszont a többszöröse lehet.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.