Közbeszerzési eljárást írtak ki a Gyomaendrőd–Nagyvárad vasútvonal kiépítésének előtanulmányára, tájékoztatta a beol.hu-t Molnár Sándor, Vésztő polgármestere. A magyar-román vasúti határátmenet újbóli megnyitásának ötlete nem új keletű, a projektet korábban a Szeghalom Kistérség Többcélú Társulás gondozta, tőlük vette át nemrég a vésztői önkormányzat.
Az előtanulmány célja feltárni, hogy miként lehetne ismét kiépíteni a Gyomaendrődöt, Szeghalmot, Vésztőt, Körösnagyharsányt, illetve a romániai Körösszeget, Vizesgyánt és Nagyváradot összekötő, korábban már létezett vasútvonalat. Ezért a projektben megvalósítandó tervek és tanulmányok elkészítése során a későbbi rekonstrukciós munkálatokhoz elengedhetetlen geodéziai, geotechnikai és a kapcsolódó műszaki dokumentációkat is elkészítik.
A MÁV 127-es számú menetrendi mezőjében szereplő 84 kilométeres, nem villamosított szárnyvonal Gyománál ágazik ki a 120-as számú, Budapest–Szolnok–Békéscsaba–Lőkösháza országhatár–Arad nemzetközi fővonalból. A mai vonalat több részletben a Mátra-Körösvidéki és a Bihari HÉV társaságok építették ki 1887. és 1891. között. A vasútvonalat Körösnagyharsány és Körösszeg között először az 1920-as trianoni békeszerződés vágta el, a határ felé vezető pályát mindkét országban felszedték. 1940-ben az első bécsi döntés értelmében a vonal ismét teljes egészében magyar területre került, a pályát visszaépítették és a forgalmat felvették. 1944-ben aztán ismét a magyar-román államhatár vágta ketté a vonalat. Körösnagyharsánytól és Körösszegtől az államhatárig 1971-ben ismét elbontották a sínpárt. Jelenleg mintegy négy kilométer hiányzik de a töltés végig megvan.
A vonalon napjainkban csak Gyoma és Vésztő között van forgalom, a Vésztő–Körösnagyharsány vonalszakaszon 2009. december 13-án ment el az utolsó személyszállító vonat, ezzel megszűnt Magyarország egyetlen „végmegállóhelye″ is. A vonalon Szeghalomról Püspökladány, Vésztőről pedig Kötegyánon át Békéscsaba felé lehet tovább utazni.
A terv szép és mindenképpen üdvözlendő. A valóság azonban sajnos más irányba mutat: a határátmenet felélesztésére korábban is lett volna mód, ehelyett a vonal körösnagyharsányi ágán megszűnt a személyforgalom, ráadásul 2011. április 30-án a vésztői fűtőházat is bezárták. Az oda tartozó tizennégy Bzmot motorkocsi és tizenkét, vegyesen Bzx és BDzx mellékkocsi Békéscsabára került át.
– Mozdonyról blog
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Adani 2013.08.14. 08:59:10
Zsomatograf 2013.08.14. 09:46:58
-Sárga keramitkocka- 2013.08.14. 20:17:58