2014. december 18. 07:30 - -Sárga keramitkocka-

Heti archív: Banovits Kajetán

012_fortepan_45380_jaszbereny_zagyvahid.jpg

A Zagyva hídján áthaladva Jászberény bejárati jelzőjéhez érkezik a személyvonat. A Banovits-féle villamos védjelző, korabeli nevén villanydelejes vasúti távjelző Banovits Kajetán mérnök, muzeológus találmánya.

Banovits 1841. augusztus 10-én született az Ung vámegyei Mátyócon. Ungváron érettségizett, majd a József Műegyetemen vasútépítő-mérnöki oklevelet szerzett 1863-ban. Ettől az évtől 1867-ig a Pest–Losonci Vasút vasútépítő segédmérnöke volt, innen a Kolozsvár–Nagyvárad Vasúthoz majd a Károlyváros–Fiume Vasúthoz szerződött segédmérnöknek. 1867-től a Kassa–Oderbergi Vasút központi osztályának mérnöke és osztályfőnöke, 1871-től a Vasútépítési Főfelügyelőség helyettes vezetője volt. 1880-tól 1884-ig a MÁV főfelügyelőjeként dolgozott, innen a MÁV Építési és Gépészeti Főosztályának főigazgató-helyettesi pozíciójába került, majd miniszteri osztálytanácsosi rangban az önálló Gépészeti Főosztály igazgatója volt 1890-től 1905-ös nyugállományba vonulásáig. A műszaki tevékenységgel ekkor sem hagyott fel, a Vasúti és Hajózási Klub műszaki szakbizottságának elnöki tisztét 1905–1915 között töltötte be, és az általa szervezett Közlekedési Múzeum (KM) első igazgatója is volt 1898–1915 között.

Banovits Kajetán jelentős szerepet játszott a magyarországi vasúti vontatás és műhelyszolgálat megszervezésében és fejlesztésében. A vasúti biztosítóberendezések területén nemzetközi szaktekintélynek számított. Több újítása volt a vasúti világítással és a vasúti jelzőberendezésekkel kapcsolatban, ezek közül a legismertebb a villanydelejes vasúti távjelző. Ezért a találmányáért megkapta az 1885. évi országos kiállítás nagy érmét. Vizsgálta még a magyarországi vasúthálózat kialakulásának történetét. A millenniumi kiállítás idején a közlekedésügy eredményeit bemutató X. csoport tagjaként tevékenykedett, ebből a gyűjteményből alakult meg a Közlekedési Múzeum törzsanyaga (1896). A Magyar Mérnök- és Építész Egylet (MMÉE) által szervezett I. Magyar Technikai Kongresszuson a millenniumi kiállításra bemutatott közlekedési gyűjteményből előbb egy Vasúti Múzeum megalakítását kezdeményezte, ezt a javaslatot br. Dániel Ernő kereskedelemügyi miniszter kiegészítette a folyam- és tengerhajózás témakörével. Nevéhez fűződik a múzeum első gyűjteményének leírása, gyűjtőkörének kialakítása, az első ismertetők és vezetők összeállítása.

– Mozdonyról blog, Névpont

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mozdonyrol.blog.hu/api/trackback/id/tr146926385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása